Jaką rolę odgrywa wapń w zdrowiu kości?

Jaką rolę odgrywa wapń w zdrowiu kości?

Kości są centralnym rusztowaniem, które wspomaga budowę naszych ciał, a utrzymanie ich w zdrowiu jest niezbędne dla utrzymania ogólnego zdrowia i dobrego samopoczucia przez całe nasze życie. Kości działają również jako rezerwuar wapnia, który odgrywa ważną rolę w krytycznych funkcjach organizmu. Wapń podczas ćwiczeń pomaga zwiększyć siłę i odporność naszych kości. Potrzebna jest dobrze zbilansowana dieta, aby dostarczyć organizmowi minerałów i składników odżywczych potrzebnych do budowy mocnych kości.

Korzyści diety bogatej w wapń

Oto lista dodatkowych korzyści, które dieta bogata w wapń może zapewnić:

  • mleko i inne produkty mleczne są doskonałym źródłem wapnia i pomagają w rozwoju naszych ciał przez całe dzieciństwo, a także zapobiegają osteoporozie w późniejszym życiu.
  • Zapewnienie odpowiedniego spożycia witaminy D poprzez dietę lub suplementację pomaga również we wchłanianiu wapnia.
  • Wapń pomaga w dolegliwościach związanych ze skurczami mięśni, funkcjonowaniu serca i ośrodkowego układu nerwowego, w tym w przekazywaniu sygnałów nerwowych.
  • Witaminę D można również znaleźć we wzbogaconym mleku i produktach mlecznych. Zapytaj specjalistę w tej dziedzinie, Michała Szyszka, ortopedę warszawskiego o odpowiednią ilość wapnia i witaminy D potrzebną w twoim wieku, aby poprawić swoje zdrowie i zachować aktywny i zdrowy tryb życia.

Prawdopodobnie już rozumiesz, że wapń jest dobry dla twoich kości i pomaga odpędzić osteoporozę. Jest on zasadniczo budulcem kości i pomaga utrzymać wytrzymałość kości przez całe życie. Jednak wapń może osiągnąć swój pełny potencjał budowania kości tylko wtedy, gdy organizm ma wystarczającą ilość witaminy D. Wapń i witamina D działają razem, aby chronić kości – wapń pomaga budować i utrzymywać kości, a witamina D pomaga organizmowi skutecznie go wchłaniać. Nawet jeśli przyjmujesz wystarczającą ilość wapnia, może to zmaleć, jeśli masz niedobór witaminy D.

Wapń w diecie

Kości zawierają 99,5% całkowitego wapnia w ciele człowieka. Wiele osób przyjmuje wystarczającą ilość wapnia z pożywienia, które je. Dobrymi źródłami wapnia są:

  • mleko o zmniejszonej zawartości tłuszczu lub odtłuszczone.

  • Jogurt naturalny.

  • Ser szwajcarski.

  • Sok wzmocniony wapniem.

  • Wzmocnione wapniem płatki zbożowe.

  • Tofu.

Dzienna, zalecana dawka wapnia do spożycia zależy od wieku, płci i stanu hormonalnego. Ostatnie badania wykazały, że wiele polskich dziewcząt nie ma wystarczającej ilości wapnia w diecie po ukończeniu 11 roku życia. Jedną z najprostszych i najskuteczniejszych metod zwiększania spożycia wapnia jest przyjmowanie doustnego suplementu wapnia. Porozmawiaj ze specjalistą, Michałem Szyszka, ortopedą warszawskim o tym, która opcja jest dla ciebie najlepsza.

Uzyskanie wystarczającej ilości wapnia i witaminy D poprzez dietę lub suplement jest podstawową częścią każdego planu zapobiegania osteoporozie. Porozmawiaj z Michałem Szyszka, ortopedą z Warszawy o tym, jak najlepiej włączyć te składniki odżywcze do codziennej rutyny.

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *